| Välj startår | ||||
|---|---|---|---|---|
| 2003 | ||||
| 2004 | ||||
| 2005 | ||||
| 2006 | ||||
| Utbildningsplan: DIK03 | ||||
| 1 | Utbildningsmål | |||
| 1.1 | Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
| 1.1.1 | ||||
| För att erhålla högskoleingenjörsexamen skall studenten: - ha goda kunskaper och förtrogenhet med tillämpad teknik för att kunna verka inom det valda teknikområdet. - ha utvecklat ett ingenjörs- och entreprenörsmässigt arbets- och förhållningssätt till förelagda arbetsuppgifter samt självständigt, enskilt eller i grupp, kunna ta initiativ och ansvar för att lösa dessa. Initiativ, helhetssyn och ansvar skall baseras på en medvetenhet om ställda krav rörande kvalitet, tid och affärsmässighet. - genom studier inom matematik/naturvetenskap ha tillägnat sig sådana kunskaper och naturvetenskaplig bildning att hon/han framgångsrikt kan verka inom det valda teknikområdet. - kunna delta i arbetsgrupper och i projektgrupper som enskild medlem eller som grupp-/projektledare. - ha kunskaper om etik och miljöfrågor, kvalitetsstyrning, arbetsorganisation och ekonomistyrning för att kunna delta i ett företags löpande arbete. - besitta goda kunskaper om aktuella datorverktyg inom det valda teknikområdet. - ha god förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska. - ha god beredskap för att verka i en internationell miljö. Ovanstående mål grundar sig på målen i högskolelagen, 1 kap, 9 § och högskoleförordningen, bilaga 2, pkt 15. Se "Ytterligare information" punkt 6.7. | ||||
| 1.1.2 | Programspecifikt mål | |||
| Studenten skall efter genomgången utbildning ha grundläggande färdigheter i informationsteknik och goda kunskaper i datateknik för att självständigt kunna utveckla olika typer av interaktiva produkter, samt bidra i eller leda projekt. Detta medför att studenten under utbildningen utöver de generella målen skall tillägna sig: - grundläggande kunskaper i informationskunskap - kommunikation mellan människor - goda kunskaper i datateknik - innefattande datalogi, programmering, databaser, operativsystem, datanät och datakommunikation - tillräckliga kunskaper i matematik för att kunna förvärva kunskaper inom ovanstående områden - goda kunskaper och färdigheter i interaktionsdesign för att kunna utveckla informationssystem med användaren i fokus. | ||||
| 1.2 | Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
| 1.2.1 | Generella mål för teknologie kandidatexamen inom vald inriktning | |||
| Teknologie kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla teknologie kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet. (I övrigt se mål 1.1) | ||||
| 1.2.2 | B 3.1 | |||
| I de lokala föreskrifterna vid Högskolan i Jönköping framgår att minst 10 poäng matematik krävs för att erhålla en teknologie kandidatexamen. | ||||
| 2 | Utbildningsupplägg/profil | |||
| 2.1 | Programbeskrivning | |||
| Utbildningen är inriktad på att ge studenten breda kunskaper inom datateknik men också kunskaper i att hantera och presentera information på ett tilltalande och användarvänligt sätt. Studenten får kunskaper om hur man utvecklar funktionella informationssystem byggda på t ex databasteknik, Internet- och multimediaproduktion. Utbildningen ger kunskaper i kommunikation med människor men också inblick i affärsmässighet i kundrelationer. För att kunna införa datasystem i olika miljöer och verksamheter ingår kurser i kommunikation med, men också mellan, system i olika datornätverk samt hur dessa nätverk administreras. Vidare ingår design av text, bild och layout liksom andra moment som behövs för att förstå och kunna utveckla gränssnitt mellan människa och dator. Även designkunskap och produktion för andra medier ingår. För att ge goda instruktioner för ett informationssystems handhavande och funktioner ingår teori och praktik inom det speciella området teknisk information. Utbildningen präglas av ett internationellt synsätt och en del av studietiden kan förläggas till utländsk högskola eller universitet. Genusperspektiv beaktas i utbildningen. | ||||
| 2.2 | Ingenjörsmetodik/fadderföretag | |||
| En viktig del av utbildningen utgör kursen "Ingenjörsmetodik". Den består av olika delmoment som genomförs kontinuerligt under årskurs 1 och 2. Momenten kan vara fristående eller integreras med genomförandet av andra kurser. Målet med denna speciella kurs är att studenten skall få inblick i ingenjörens arbetsområde samt tillägna sig viktiga verktyg för sin framtida yrkesroll. Fadderföretagsverksamheten som utgör en del av "Ingenjörsmetodik" innebär att studenterna tilldelas eller söker ett fadderföretag. Genom kontakten får studenten en inblick i hur teori och praktik hänger ihop. Fadderföretaget ger en första kontakt med branschen. Fadderföretagsverksamheten pågår under årskurs 1 och 2 men fadderföretaget kan också vara en part vid examensarbetet i årskurs 3. | ||||
| 2.3 | Studieformer | |||
| Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar, laborationer och projekt. Någon eller några kurser kan, beroende på studentutbyte med utländska universitet, ges på engelska. | ||||
| 2.4 | Examination och betyg | |||
| Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Examinationen och betygssättningen framgår av respektive kursplan. Extra examinationstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. | ||||
| Högskoleingenjör | ||||
| Obligatoriska kurser | ||||
| Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
| År 1 | ||||
| TDIA00 | Datalogi och internetteknik | 5 | A | Datateknik |
| TIKA01:1 | Informationskunskap | 5 | A | Informationsteknik |
| TTBA01:2 | Text- och bilddesign | 5 | A | Datateknik |
| TGNA01 | Grundläggande naturvetenskap 1 | 10 | A | Teknik |
| TWDA01 | Webbdesign | 2,5 | A | Datateknik |
| TPMA00:2 | Programmeringsmetoder | 5 | A | Datateknik |
| TDDA00:2 | Grundläggande diskret matematik D | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
| TIMA01:2 | Ingenjörsmetodik 1 | 2,5 | A | Teknik |
| År 2 | ||||
| TCPA00:1 | PC-teknik | 2,5 | A | Datateknik |
| TIMA02:1 | Ingenjörsmetodik 2 | 2,5 | A | Teknik |
| TDNB00:2 | Datanät | 5 | B | Datateknik |
| TOSB00:1 | Operativsystem | 5 | B | Datateknik |
| TOFA01 | Organisation, ledning och förändring | 5 | A | Företagsekonomi |
| TIFA02 | Informationskunskap, teknisk information | 5 | A | Informatik |
| TSUB01:1 | Systemutveckling | 5 | B | Datateknik |
| TEEA10:1 | Industriell ekonomi och entreprenörskap | 5 | A | Företagsekonomi |
| TPGB02:2 | Programmering i grafisk miljö ik | 5 | B | Datateknik |
| År 3 | ||||
| TDIC03:1 | Databas/Internet | 5 | C | Datateknik |
| TIAC04 | Informationssystems användbarhet | 5 | C | Datateknik |
| TDSA00:1 | Datasäkerhet | 5 | A | Datateknik |
| TMUB05 | Multimedia | 5 | B | Datateknik |
| TEXC00 | Examensarbete | 10 | C | Övriga ämnen |
| Valbara kurser | ||||
| Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
| År 3 | ||||
| BOSE620 | Webbspelsutveckling 2 | 5 | B | Datateknik |
| TKIA00 | Kalkylering och internredovisning | 5 | A | Företagsekonomi |
| TLAA04 | Linjär algebra | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
| TENA02:2 | Teknisk engelska | 5 | A | Engelska |
| TTMC00:1 | Teknisk multimedia | 5 | C | Datateknik |
| TTYA00 | Tyska | 5 | A | Tyska |
| TWSB03 | Webbspelsutveckling 1 | 5 | B | Datateknik |
| TADA05 | Animation som designmedel och konstnärlig uttrycksform | 5 | A | Datateknik |
| TARA10 | Affärsredovisning | 5 | A | Företagsekonomi |
| Teknologie kandidat | ||||
| Exempel på ämneskurser | ||||
| Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Teknikområde |
| År 1 | ||||
| TDIA00 | Datalogi och internetteknik | 5 | A | Datateknik |
| TIKA01:1 | Informationskunskap | 5 | A | Informationsteknik |
| TTBA01:2 | Text- och bilddesign | 5 | A | Datateknik |
| TGNA01 | Grundläggande naturvetenskap 1 | 10 | A | Teknik |
| TWDA01 | Webbdesign | 2,5 | A | Datateknik |
| TPMA00:2 | Programmeringsmetoder | 5 | A | Datateknik |
| TDDA00:2 | Grundläggande diskret matematik D | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
| TIMA01:2 | Ingenjörsmetodik 1 | 2,5 | A | Teknik |
| År 2 | ||||
| TCPA00:1 | PC-teknik | 2,5 | A | Datateknik |
| TIMA02:1 | Ingenjörsmetodik 2 | 2,5 | A | Teknik |
| TDNB00:2 | Datanät | 5 | B | Datateknik |
| TOSB00:1 | Operativsystem | 5 | B | Datateknik |
| TOFA01 | Organisation, ledning och förändring | 5 | A | Företagsekonomi |
| TIFA02 | Informationskunskap, teknisk information | 5 | A | Informatik |
| TSUB01:1 | Systemutveckling | 5 | B | Datateknik |
| TEEA10:1 | Industriell ekonomi och entreprenörskap | 5 | A | Företagsekonomi |
| TPGB02:2 | Programmering i grafisk miljö ik | 5 | B | Datateknik |
| År 3 | ||||
| TDIC03:1 | Databas/Internet | 5 | C | Datateknik |
| TIAC04 | Informationssystems användbarhet | 5 | C | Datateknik |
| TDSA00:1 | Datasäkerhet | 5 | A | Datateknik |
| TMUB05 | Multimedia | 5 | B | Datateknik |
| TEXC00 | Examensarbete | 10 | C | Övriga ämnen |
| Exempel på valbara kurser | ||||
| Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Teknikområde |
| År 3 | ||||
| BOSE620 | Webbspelsutveckling 2 | 5 | B | Datateknik |
| TKIA00 | Kalkylering och internredovisning | 5 | A | Företagsekonomi |
| TLAA04 | Linjär algebra | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
| TENA02:2 | Teknisk engelska | 5 | A | Engelska |
| TTMC00:1 | Teknisk multimedia | 5 | C | Datateknik |
| TTYA00 | Tyska | 5 | A | Tyska |
| TWSB03 | Webbspelsutveckling 1 | 5 | B | Datateknik |
| TADA05 | Animation som designmedel och konstnärlig uttrycksform | 5 | A | Datateknik |
| TARA10 | Affärsredovisning | 5 | A | Företagsekonomi |
| 4 | Examen och Examenskrav | |||
| 4.1 | Examen | |||
| Högskoleingenjör i Datateknik, inriktning Kommunikation och Informationsteknik. Möjlighet att få en teknologie kandidatexamen i Datateknik, inriktning Kommunikation och Informationsteknik. Degree of Bachelor of Science in Compunter Engineering and possibility to get a Degree of Bachelor of Science in Computer Engineering specialisation Communication and Information. För en kandidatexamen fordras minst 120 poäng, varav minst 60 poäng inom karaktärsämnet Datateknik med 20 poäng på A-nivå, 20 poäng på B-nivå och 20 poäng på C-nivå där 10 poäng ska utgöras av examensarbete, samt 10 p matematik. För att erhålla examen skall de obligatoriska kurserna samt de valbara kurserna om 10 poäng vara avslutade och godkända. | ||||
| 5 | Behörighetsskrav och urvalsregler | |||
| 5.1 | Behörighetskrav | |||
| Grundläggande behörighet samt särskild behörighet (lägst betyget Godkänd/3) i: - Svenska kurs B/B2 eller 3 åk HSENT eller etapp 3 - Engelska kurs B eller 3 åk HSEN eller 2 åk Hhe eller etapp 3 - Matematik kurs C elelr 3 åk SENT eller 2 åk Te eller etapp 3 - Naturkunskap kurs B (kan ersättas av FyA, KeA och BiA) eller 2 åk HSSoKoEp eller etapp 3 - Samhällskunskap kurs A eller 2 åk från tvåårig linje eller minst 2 åk på treårig linje eller etapp 2. Ingående kurser i pogrammet kan läsas som fristående kurser i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen. | ||||
| 5.2 | Urvalsregler | |||
| Betygsurval (B) och provurval från högskoleprovet (P) med fördelningen: B/P (%) 65/35. | ||||
| 6 | Övrig information | |||
| 6.1 | Examensarbete | |||
| I utbildningen ingår ett 10 poängs examensarbete där den studerande, enskilt eller i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen ska tillämpas. Examensarbetet görs företrädesvis på eller i nära samarbete med ett företag/organisation under utbildningens sista termin. Alternativt kan examensarbetet göras vid ett utländskt universitet, eventuellt i samarbete med en lokal industri. | ||||
| 6.2 | Utlandsstudier | |||
| Ingenjörshögskolan deltar i de stora organiserade nätverken för studentutbyte inom Sokrates-, Nordplus-, Leonardo- och Tempusprogrammen. Det finns möjlighet att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen. | ||||
| 6.3 | Arbetsområden efter examen | |||
| Utbildningen ger möjligheter att arbeta inom olika områden inom IT. Arbetsuppgifterna kan t ex vara systemutveckling, programmering, Internet- och multimediautveckling, design av elektroniska tjänster eller arbete med teknisk dokumentation. Ingenjören kan arbeta inom t ex konsultföretag, tillverkande företag eller myndighet med dessa uppgifter. Beroende på eget intresse inom området, kan inriktning mot den mera tekniska sidan eller mot den delen av arbetsuppgifter som rör samspelet mellan människor och teknik väljas. | ||||
| 6.4 | Studieuppehåll | |||
| 6.5 | Påbyggnadsutbildning | |||
| Utbildningen ger behörighet till följande påbyggnadsutbildningar: Magisterutbildning med ämnesbredd: Internetteknik 40p och Projektledning - tekniska projekt 40p. I samarbete med Internationella Handelshögskolan ges Industriell Ekonomi 121-160/180 poäng för högskoleingenjörer vilket även ger en kandidat-/magisterexamen i Industriell Ekonomi. | ||||
| 6.6 | Ytterligare information | |||
| Utbildningschef Jörgen Birgersson, tel. 036-15 76 80, e-post: jorgen.birgersson@ing.hj.se Studievägledare John Ahlnér, tel. 036- 15 76 66, telefontid 8.30-9.30 måndag - torsdag Torsdagar även 17-18, tel. 0708-15 76 66, e-post: john.ahlner@ing.hj.se Studievägledare: Annika Edlund, tel. 036-15 75 98, tisdag, onsdag och torsdag. E-post annika.edlund@ing.hj.se. Programansvarig Inger Palmgren, tel. 036-15 7784 e-post: inger.palmgren@ing.hj.se. Expeditionen: tel. 036-15 77 00 vx, fax 036-100598 Webb http://www.ing.hj.se | ||||