Utbildningsplan MID06

Välj startår
2006
Utbildningsplan: MID06
1Utbildningsmål
1.1Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
1.1.1Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha

- goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem,
- förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer,
- förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang,
- kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och
- kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå.

* Se "Ytterligare information" punkt 6.6
1.1.2Programspecifikt mål
1 Konstnärlig träning, Estetik, Kommunikation (Färg & Form)
Studenten skall få allmän kunskap om material, metoder och verktyg och färg och form som uttrycksmedel.
Studenten skall få möjligheter till utveckling av eget uttryck och manér, och få allmän kunskap om form som uttrycksmedel samt kunna förklara och diskutera form som uttryck.

2 Designmetodik, designteori (Human factor)
Studenten skall förstå vilken roll som designern har i utvecklingsprocessen och med vilka metoder designern påverkar produktframtagningen. Studenten skall även äga kunskaper om innovations- och kreativitets-processen.
Studenten skall även förstå och kunna skapa förutsättningarna för ett designprojekt och vilka delar som bör ingå samt ha kunskap om att köpa och sälja designtjänster.
Studenten skall även kunna redogöra för Industridesignhistoria, begrepp och metoder.
Studenten skall få allmän kunskap om metoder och verktyg om bilden, skissen och modellen som uttrycksmedel.
Fokus kommer att ligga på de traditionella visualiseringsmetoderna och studenterna skall efter kursen få en hög färdighet att skissa och rendera olika konceptförslag. Stor vikt kommer att läggas på den visuella bilden, tydligheten och förståelsen.
Studenterna skall även efter kursen ha kunskap för att kunna bygga enklare modeller, såsom skissmodeller och designmodeller för att kunna visa olika designlösningar.
Studenterna skall i första hand själva driva egna projektuppgifter och det kommer att ges kritik och vägledning i varje övning.

3 Material, Konstruktion och produktion (Teknik)
Att känna till och förstå grundläggande materialegenskaper och dessas betydelse för utformning och produktion.
Förutom mekaniska egenskaper behandlas även taktila-, visuella- och akustiska egenskaper.
Olika produktionsmetoder kommer att behandlas.
Studiebesök kommer även att genomföras.


4 Individ, Grupp, Team, Psykologi, Pedagogik
Studenten skall kunna genomföra intervjuer med god reliabilitet o validitet.
Studenten skall även förstå o påverka gruppdynamiska faktorer av betydelse för kreativitet, problemlösning och beslutsfattande i team/grupper.
Dessutom skall studenten även förstå o analysera hur socialpsykologiska faktorer påverkar olika aktörers/användares agerande i olika steg av designprocessen.
Studenten skall äga kompetens att på ett systematiskt sätt samla in, bearbeta, analysera och presentera olika typer av data som behövs för att genomföra utrednings- och produktutvecklingsprojekt.


5 Företag och ekonomi
Att förstå företagandets villkor och principer och äga insikt i elementära regler för att starta och driva ett företag.

6 Projektarbete
Projektarbete kommer att gå som en röd tråd genom utbildningen där de olika momenten skall övas. Projektarbetena kommer även att i huvudsak vara företagsanknutna.
Valbara kurser kommer att medge möjligheter till fördjupning inom för utbildningen och för studenten relevant område.
Utbildningen avslutas med ett examensarbete där studenten skall visa färdighet i att genomföra ett utvecklingsprojekt mot i förväg uppsatta och bestämda mål.
Arbetet skall genomföras som ett uppdrag mot befintlig eller fingerad uppdragsgivare.
Redovisning skall ske med såväl muntliga som skriftliga rapporter samt i förekommande fall även illustreras med skiss- och eller modell.
1.2Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
2Utbildningsupplägg/profil
2.1Programbeskrivning
De produkter vi omger oss med idag, tenderar till att bli allt mer komplexa. Det innebär också att företagen, speciellt de mindre, har ett ökande behov av designkompetens. I arbetet som designer måste man dels ha förståelse för människans möjligheter och begränsningar, dels ha kunskap om teknik och ekonomi och företagande. I utbildningen kommer konstnärlig talang tillsammans med teknisk förståelse att kombineras.
Den här utbildningen har fokus på användaren, användarfunktionerna och människan som ska använda produkten.
Utbildningen ger väl utvecklad kompetens inom designområdet, vilket innebär att kraven motsvarar vad som krävs för att arbeta mot eller i ett företag som designer. Utbildningen ger kompetens om material, konstruktion, produktion och marknad samtidigt med förståelse för företagens förutsättningar och villkor dessutom ett omvärldsorienterat synsätt.

- Under utbildningens två år fördjupas kunskaperna och färdigheterna inom området industridesign.

- Människa/maskin- problematiken kommer att genomsyra utbildningen.

- Eftersom utbildningen är tvärvetenskaplig, lägger vi stor vikt vid kunskap om användarvänlighet, ergonomi, estetik, material och produktion.

- Övningar genomförs i skissteknik och olika datorverktyg för att snabbt kunna visualisera idéer och koncept. Arbetet kommer att praktiskt genomföras i högskolans verkstäder.

- De små- och medelstora företagen är en styrka i den småländska regionen.

- Skarpa projekt kommer att genomföra i dessa företag som även är djupt involverade i utbildningen.

- Projektarbeten kommer att vara en del av utbildningen.

- Arbetet kommer att ske i mindre grupper där analyser och förslag till lösningar på industrirelaterade problem kommer att genomföras.

- Gästföreläsare från näringslivet deltar också aktivt.

- Utbildningen avslutas med ett examensarbete som utförs inom industrin eller högskolan.

- Ingenjörshögskolan kommer att verka för att möjligheter ges att förlägga examensarbetet vid ett universitet utomlands.

- Genusperspektiv beaktas i utbildningen så att pedagogik och innehåll passar båda könen.
2.2Studieformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar, laborationer och projekt. Studiebesök kommer att vara del av utbildningen. Vissa moment i utbildningen kan ges på engelska.
2.3Examination och betyg
Under varje läsperiod (ca 10 veckor) läses normalt två 5-poängskurser parallellt. Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Exempel på examinationsformer är skriftlig tentamen eller projektredovisning - skriftlig och muntlig. Kontinuerlig examination kan också ske. Förutom godkända tentamina krävs också genomförda och redovisade övriga kursmoment såsom laborationer, övningsuppgifter, seminarier och grupparbeten. Hur respektive kurs examineras framgår av kursplanen.

Hög närvaro på kurser och kursmoment kommer att krävas.

I de enskilda kurserna ges normalt betygen: Underkänd, Godkänd (3), Icke utan berömd godkänd (4) och Med beröm godkänd (5).

Tentamenstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. Extra examinationstillfällen anordnas för studenter som fått underkänt. Under vissa förutsättningar finns det även möjlighet att tentera om en redan godkänd kurs för högre betyg, s k plussning.
Kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 1
TIDZ06Industridesign5CIndustriell design
TDKZ06Designkommunikation 19BIndustriell design
TFEZ06Företagande och Ekonomi 11BInd. org. och ekonomi
TMPZ06Material och produktionsteknik5CMaterialteknik
TDKZ07Designkommunikation 25CIndustriell design
TERZ07Ergonomi5BIndustriell design
TFEZ07Företagande och ekonomi 22BInd. org. och ekonomi
TMDZ07Människan i designprocessen3B
TMÄZ07Människa ljus och rum5AIndustriell design
År 2
TF3A17Företagande och ekonomi 33hp Företagsekonomi
TIDD27Interaktionsdesign7,5hp Maskinteknik
TUMD27Utredningsmetodik4,5hp Övriga ämnen
TSDD27Strategisk design7,5hp Maskinteknik
TXAC17Examensarbete30hp Övriga ämnen
BOSE695Individuell studiegång5
Valbara kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 2
TSWB18CAD och modellering i SolidWorks7,5hp Maskinteknik
4Examen och Examenskrav
4.1Examen
Magisterexamen i Industridesign.
Degree of Master of Industrial Design.

För att erhålla magisterexamen med ämnesbredd inom Industridesign krävs fullgjorda kurser om minst 80 poäng av den som avlgt examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk examen med viss inriktning.
Studeranden skall ha fullgjort ett självständigt arbete, examensarbete, om minst 10 poäng inom ramen för kursfordringarna.
5Behörighetsskrav och urvalsregler
5.1Behörighetskrav
Behörig att söka: Examen om minst 120 poäng inom ämnesområdena maskinteknik eller motsvarande svensk eller utländsk utbildning.

Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurs i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen.

Saknas formell behörighet, kan Ingenjörshögskolan pröva den reella kompetensen hos den sökande om denne anser sig ha inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt. Syftet är att bedöma den samlade kompetensen och om den sökande har möjlighet att klara vald utbildning. Reell kompetens kan handla om kunskaper och erfarenheter från arbetsliv, längre utlandsvistelse eller annan kursverksamhet.
5.2Urvalsregler
Minst 100 poäng avklarade senast den 15 juni. Rangordning sker efter betyg samt dokumenterad lämplighet för utbildningen. Du visar att Du är lämplig för utbildningen genom insänt brev om max tre A4-sidor med text och bild. Mer information om urvalet finns på www.ing.hj.se/magisterkatalog.
6Övrig information
6.1Examensarbete
I utbildningen ingår ett 20 poängs examensarbete där den studerande enskilt eller självständigt i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen skall tillämpas. Examensarbetet görs företrädesvis på, eller i nära samarbete med, ett företag/organisation under utbildningens sista termin.
6.2Utlandsstudier
Ingenjörshögskolan har ett 50-tal partneruniversitet i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien och deltar i utbytesprogram som Sokrates, Nordplus, Tempus och Linnaeus-Palme. Det finns möjlighetet att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen efter samråd med programansvarig.
6.3Arbetsområden efter examen
Arbetet innebär till stor del att hitta lösningar inom komplexa problemområden genom att föreslå och utforma lösningar på problem.
Utbildningen ger goda kunskaper i att visualisera problem och lösningar med enkla och avancerade visualiseringsmetoder, både för hand och i datormiljö.
Examen innebär möjligheterna att arbeta som industridesigner eller designingenjör mot små och medelstora företag.
Detta innebär att möjligheterna till arbete kommer att öka, speciellt i dessa företag.
6.4Studieuppehåll
Den studerande som fått studieuppehåll beviljat har rätt att återuppta studierna så snart som möjligt med hänsyn till tillgängliga resurser och övriga förhållanden på utbildningsprogrammet. Ansökan om studieuppehåll görs skriftligt till Ingenjörshögskolan i Jönköping. Den som har studieuppehåll ska meddela Ingenjörshögskolan om sina planer för kommande studietermin. Studieuppehåll beviljas för viss tid antingen på grund av tvingande skäl (sjukdom, militärtjänst, graviditet, omvårdnadsansvar etc.) eller på grund av särskilda skäl.
6.5Ytterligare information
Denna utbildningsplan grundar sig på bestämmelser för den grundläggande högskoleutbildningen vid Högskolan i Jönköping.

För ytterligare information:
Ingenjörshögskolan i Jönköping AB
Box 1026
551 11 Jönköping
Tel. 036-10 10 00
Fax. 036-10 05 98
Webbplats: http://www.ing.hj.se




Utdrag ur högskolelagen, 1 kap, 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.