Utbildningsplan PTB06

Välj startår
2002
2003
2004
2005
2006
Utbildningsplan: PTB06
1Utbildningsmål
1.1Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
1.1.1Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha

- goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem,
- förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer,
- förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang,
- kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och
- kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå.

* Se "Ytterligare information" punkt 6.6
1.1.2Programspecifikt mål
1.2Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
2Utbildningsupplägg/profil
2.1Programbeskrivning
Målet är att utveckla deltagarnas kompetens att framgångsrikt leda teknikprojekt. Tyngdpunkten i programmet ligger på att utveckla deltagarnas kompetens att förstå, analysera och aktivt påverka de processer, som är av avgörande betydelse för att framgångsrikt kunna uppfylla projekts tekniska och tidsmässiga mål inom givna ekonomiska ramar. Utbildningen fokuseras på att deltagarna ska utveckla sin kompetens i att leda de tekniska, administrativa, ekonomiska och mellanmänskliga processer som är en kärna i att driva ett teknikprojekt. Programmet syftar dock inte till att utveckla deltagarnas tekniska specialistkompetens i större utsträckning än vad fördjupningar inom examensarbetets ramar medger.

Genusperspektiv beaktas i utbildningen så att pedagogik och innehåll passar båda könen.
2.2Studieformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar, laborationer och projekt. Undervisningen baseras på obligatorisk litteratur och på praktikfall hämtade från relevanta miljöer. Undervisningen förutsätter ett mycket aktivt deltagande från deltagarna.
Någon eller några kurser ges på engelska.
2.3Examination och betyg
Under varje läsperiod (ca 10 veckor) läses normalt två 5-poängskurser parallellt. Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Exempel på examinationsformer är skriftlig tentamen eller projektredovisning. Kontinuerlig examination kan också ske. Förutom godkända tentamina krävs också genomförda och redovisade övriga kursmoment såsom laborationer, övningsuppgifter, seminarier och grupparbeten. Hur respektive kurs examineras framgår av kursplanen.

I de enskilda kurserna ges normalt betygen: Underkänd, Godkänd (3), Icke utan berömd godkänd (4) och Med beröm godkänd (5).

Tentamenstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. Extra examinationstillfällen anordnas för studenter som fått underkänt. Under vissa förutsättningar finns det även möjlighet att tentera om en redan godkänd kurs för högre betyg, s k plussning.
Kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 1
TGPZ04:1Grundkurs i projektledning5BInd. org. och ekonomi
TLKZ02Ledarskap, kommunikation och presentation5B
TKMZ02Kognitiv ergonomi & människa-maskin-system5A
TTPZ05Teknisk projektledning5BInd. org. och ekonomi
TFUZ05Forsknings- och utredningsmetodik5BÖvriga ämnen
TEXZ02Examensarbete10CÖvriga ämnen
TGGZ02Gruppsykologi och grupp-dynamik för projektledare5B
4Examen och Examenskrav
4.1Examen
Magisterexamen med ämnesbredd i Projektledning - tekniska projekt.
Degree of Master in Project Management-Technical Projects.

För en generell magisterexamen med ämnesbredd fordras fullgjorda kurser om minst 40 poäng med viss inriktning av den som avlagt examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk examen. Studenten ska ha fullgjort ett självständigt arbete, examensarbete, om minst 10 poäng inom ramen för kursfordringarna.
5Behörighetsskrav och urvalsregler
5.1Behörighetskrav
Behörig att söka: Examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk utbildning.

Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurs i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen.

Saknas formell behörighet, kan Ingenjörshögskolan pröva den reella kompetensen hos den sökande om denne anser sig ha inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt. Syftet är att bedöma den samlade kompetensen och om den sökande har möjlighet att klara vald utbildning. Reell kompetens kan handla om kunskaper och erfarenheter från arbetsliv, längre utlandsvistelse eller annan kursverksamhet.
5.2Urvalsregler
Grupp 1: Examen om minst 120 poäng. Rangordning sker efter medelbetyg från examen.
Grupp 2: 100 - 119 poäng. Rangordning sker efter antalet avklarade poäng.
6Övrig information
6.1Examensarbete
I utbildningen ingår ett 10 poängs examensarbete där den studerande enskilt eller självständigt i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen skall tillämpas. Examensarbetet görs företrädesvis på, eller i nära samarbete med, ett företag/organisation under utbildningens sista termin.
6.2Utlandsstudier
Ingenjörshögskolan har ett 50-tal partneruniversitet i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien och deltar i utbytesprogram som Sokrates, Nordplus, Tempus och Linnaeus-Palme. Det finns möjlighetet att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen efter samråd med programansvarig.
6.3Arbetsområden efter examen
Utbildningen innebär en fördjupning av deltagarnas kompetens att leda teknikprojekt inom olika teknikområden. Projekten kan avse att utveckla nya eller förbättra produkter, produktionssystem, processer, arbetsorganisationer etc. I utbildningen fokuseras på projektledarens ansvar att inom uppsatta tids- och kostnadsramar uppnå uppsatta mål.
6.4Studieuppehåll
Den studerande som fått studieuppehåll beviljat har rätt att återuppta studierna så snart som möjligt med hänsyn till tillgängliga resurser och övriga förhållanden på utbildningsprogrammet. Ansökan om studieuppehåll görs skriftligt till Ingenjörshögskolan i Jönköping. Den som har studieuppehåll ska meddela Ingenjörshögskolan om sina planer för kommande studietermin. Studieuppehåll beviljas för viss tid antingen p g a tvingande skäl (sjukdom, militärtjänst, graviditet, omvårdnadsansvar etc.) eller p g a särskilda skäl.
6.5Ytterligare information
Denna utbildningsplan grundar sig på bestämmelser för den grundläggande högskoleutbildningen vid Högskolan i Jönköping.

För ytterligare information:
Ingenjörshögskolan i Jönköping AB
Box 1026
551 11 Jönköping
Tel. 036-10 10 00
Fax. 036-10 05 98
Webbplats: http://www.ing.hj.se




Utdrag ur högskolelagen, 1 kap, 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.