Välj startår | ||||
---|---|---|---|---|
2002 | ||||
2003 | ||||
2004 | ||||
2005 | ||||
2006 | ||||
Utbildningsplan: PTB03 |
1 | Utbildningsmål | |||
1.1 | Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
1.1.1 | Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha - goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, - förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem, - förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer, - förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang, - kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och - kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå. * Se "Ytterligare information" punkt 6.6 | ||||
1.1.2 | Programspecifikt mål | |||
1.2 | Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
2 | Utbildningsupplägg/profil | |||
2.1 | Programbeskrivning | |||
Målet är att utveckla deltagarnas kompetens att framgångsrikt leda teknikprojekt. Tyngdpunkten i programmet ligger på att utveckla deltagarnas kompetens att förstå, analysera och aktivt påverka de processer, som är av avgörande betydelse för att framgångsrikt kunna uppfylla projekts tekniska och tidsmässiga mål inom givna ekonomiska ramar. Utbildningen fokuseras på att deltagarna ska utveckla sin kompetens i att leda de tekniska, administrativa, ekonomiska och mellanmänskliga processer som är en kärna i att driva ett teknikprojekt. Programmet syftar dock inte till att utveckla deltagarnas tekniska specialistkompetens i större utsträckning än vad fördjupningar inom examensarbetets ramar medger. Genusperspektiv beaktas i utbildningen. | ||||
2.2 | Studieformer | |||
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar och laborationer. Undervisningen baseras på obligatorisk litteratur och på praktikfall hämtade från relevanta miljöer. Undervisningen förutsätter ett mycket aktivt deltagande från deltagarna. Någon eller några kurser, kan beroende på studentutbyte med utländska universitet, ges på engelska. | ||||
2.3 | Examination och betyg | |||
Tentamen anordnas i varje kurs eller delkurs. Examinationen och betygssättningen framgår av respektive kursplan. Extra examinationstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. | ||||
Kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
År 1 | ||||
TGGZ02 | Gruppsykologi och grupp-dynamik för projektledare | 5 | B | |
TPRZ02 | Projektledning | 10 | B | Ind. org. och ekonomi |
TKMZ02 | Kognitiv ergonomi & människa-maskin-system | 5 | A | |
TFUZ02 | Forsknings- och utredningsmetodik | 5 | B | Övriga ämnen |
TEXZ02 | Examensarbete | 10 | C | Övriga ämnen |
TLKZ02 | Ledarskap, kommunikation och presentation | 5 | B | |
4 | Examen och Examenskrav | |||
4.1 | Examen | |||
Magisterexamen i Projektledning - tekniska projekt. Degree of Master of Project Management-Technical Projects För en generell magisterexamen med ämnesbredd fordras fullgjorda kurser om minst 40 poäng med viss inriktning av den som avlagt examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk examen. Studenten ska ha fullgjort ett självständigt arbete, examensarbete, om minst 10 poäng inom ramen för kursfordringarna. | ||||
5 | Behörighetsskrav och urvalsregler | |||
5.1 | Behörighetskrav | |||
Behörighet för utbildningen är minst 100 poäng ingående i en utbildning som ger examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk examen. Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurs i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen. | ||||
5.2 | Urvalsregler | |||
Grupp 1: Examen om minst 120 poäng. Rangordning sker efter medelbetyg från examen. Grupp 2: 100 - 119 poäng. Rangordning sker efter antalet avklarade poäng. | ||||
6 | Övrig information | |||
6.1 | Examensarbete | |||
I utbildningen ingår ett 10 poängs examensarbete där den studerande enskilt eller självständigt i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen skall tillämpas. Examensarbetet görs företrädesvis på, eller i nära samarbete med, ett företag/organisation under utbildningens sista termin. | ||||
6.2 | Arbetsområden efter examen | |||
Utbildningen innebär en fördjupning av deltagarnas kompetens att leda teknikprojekt inom olika teknikområden. Projekten kan avse att utveckla nya eller förbättra produkter, produktionssystem, processer, arbetsorganisationer etc. I utbildningen fokuseras på projektledarens ansvar att inom uppsatta tids- och kostnadsramar uppnå uppsatta mål. | ||||
6.3 | Ytterligare information | |||
Utbildningschef: Jörgen Birgersson, tel. 036-15 76 80, e-post jorgen.birgersson@ing.hj.se Programansvarig: Olof Berne, tel. 036-15 79 01, e-post olof.berne@ing.hj.se Studievägledare: John Ahlnér tel. 036-15 76 66,telefontid måndag - torsdag kl. 08.30-09.30, torsdagar även kl 17-18 på tel 0708-15 76 66, e-post john.ahlner@ing.hj.se. Studievägledare: Annika Edlund, tel. 036-15 75 98, tisdag, onsdag och torsdag, e-post annika.edlund@ing.hj.se Expedition tel. 036-15 77 00 (Väx) Fax 036-10 05 98. Webb www.ing.hj.se |