Utbildningsplan MIT04

Välj startår
2003
2004
2005
2006
Utbildningsplan: MIT04
1Utbildningsmål
1.1Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
1.1.1Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha

- goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem,
- förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer,
- förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang,
- kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och
- kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå.

* Se "Ytterligare information" punkt 6.6
1.1.2Programspecifikt mål
1.2Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
2Utbildningsupplägg/profil
2.1Programbeskrivning
Programmet kommer att fördjupa och bredda studenternas kunskaperna inom områdena mjukvara, informationsmodellering och distribuerande applikationer. Det ger också fördjupade kunskaper i databassystem, programmeringsmetoder, projektledning och kvalitetsstyrning.

Magisterexamen med inriktning Informationsteknik ger
- goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga inom utveckling av mjukvarusystem för informationsintensiva applikationer
- goda kunskaper och förståelse för teoretisk bakgrund av informationshantering och systemutveckling.

Genusperspektiv beaktas i utbildningen så att pedagogik och innehåll passar båda könen.
2.2Studieformer
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar, laborationer och projekt.
Någon eller några kurser kan ges på engelska.
2.3Examination och betyg
Under varje läsperiod (ca 10 veckor) läses normalt två 5-poängskurser parallellt. Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Exempel på examinationsformer är skriftlig tentamen eller projektredovisning. Kontinuerlig examination kan också ske. Förutom godkända tentamina krävs också genomförda och redovisade övriga kursmoment såsom laborationer, övningsuppgifter, seminarier och grupparbeten. Hur respektive kurs examineras framgår av kursplanen.

I de enskilda kurserna ges normalt betygen: Underkänd, Godkänd (3), Icke utan berömd godkänd (4) och Med beröm godkänd (5).

Tentamenstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. Extra examinationstillfällen anordnas för studenter som fått underkänt. Under vissa förutsättningar finns det även möjlighet att tentera om en redan godkänd kurs för högre betyg, s k plussning.
Kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 1
TIMD03:1Informationsmodellering5DDatateknik
TMAA00:1Matematisk analys i flera variabler5AMatematik/Tillämpad matematik
TMVD03:1Mjukvaruteknik (Software Engineering)5DDatateknik
TUDC03:1Utveckling av distribuerade applikationer5CDatateknik
TDAC03Databassystem5CDatateknik
TKSD03:1Kvalitetsstyrning (Software Quality Management)5DDatateknik
År 2
TFUB05Forsknings- och utredningsmetodik5BÖvriga ämnen
TEXD15Examensarbete15DÖvriga ämnen
Valbara kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 1
BOSE649Relevant kurs inom Högskolan i Jönköpings utbud5
TDSB03Datastrukturer och algoritmer5BDatateknik
TILD04Informationslogistik5DDatateknik
TRTC00Realtidssystem5CElektroteknik
TTMA00:1Diskret matematik5AMatematik/Tillämpad matematik
År 2
TEXD00Examensarbete20DÖvriga ämnen
4Examen och Examenskrav
4.1Examen
Teknologie magisterexamen med huvudämnet Datateknik, inriktning Informationsteknik.
Degree of Master of Science (with a major in Computer Engineering), specialisation Information Technology.

För en generell magisterexamen fordras fullgjorda kurser om minst 160 poäng, varav minst 80 poäng inom huvudämnet, här Datateknik. I huvudämnet krävs studier med minst 20 poäng på vardera A, B, C och D-nivå. Vidare ska minst 20 poäng utgöras av examensarbete i huvudämnet.

För att erhålla magisterexamen i Datateknik med den speciella inriktningen Informationsteknik 60 poäng fordras, förutom avlagd Högskoleingenjörs/Teknologie kandidatexamen med minst 10 poäng matematik, att de obligatoriska kurserna samt valbara kurser skall vara avslutade och godkända.
För att erhålla Teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping krävs enligt lokala föreskrifterna minst 15 poäng matematik.
5Behörighetsskrav och urvalsregler
5.1Behörighetskrav
Behörig att söka: 120 poäng Högskoleingenjörsexamen/Teknologie Kandidatexamen med lägst 60 poäng i huvudämnet Datateknik och 10 poäng matematik (vari ingår analys och Linjär algebra), alternativt civilingenjörsexamen med motsvarande inriktning.

Ingående kurser i magisterprogrammet kan läsas som fristående kurser i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen.

Saknas formell behörighet, kan Ingenjörshögskolan pröva den reella kompetensen hos den sökande om denne anser sig ha inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt. Syftet är att bedöma den samlade kompetensen och om den sökande har möjlighet att klara vald utbildning. Reell kompetens kan handla om kunskaper och erfarenheter från arbetsliv, längre utlandsvistelse eller annan kursverksamhet.
5.2Urvalsregler
Grupp 1: Examen om minst 120 poäng. Rangordning sker efter medelbetyg från examen.
Grupp 2: 100 - 119 poäng. Rangordning sker efter antalet avklarade poäng.
6Övrig information
6.1Examensarbete
I utbildningen ingår ett 15- eller 20 poängs examensarbete där den studerande, enskilt eller i grupp, behandlar och redovisar en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen tillämpas. Examensarbetet görs normalt under utbildningens sista termin och företrädesvis på eller i nära samarbete med ett företag/organisation. Alternativt kan examensarbetet göras vid ett utländskt universitet, eventuellt i samarbete med det lokala näringslivet i landet.

Utbildningen är av forskningskaraktär och kan vara förberedande till forskarstudier.
6.2Utlandsstudier
Ingenjörshögskolan har ett 50-tal partneruniversitet i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien och deltar i utbytesprogram som Sokrates, Nordplus, Tempus och Linnaeus-Palme. Det finns möjlighetet att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen efter samråd med programansvarig.
6.3Arbetsområden efter examen
Utbildningen förbereder för insatser i näringslivet eller för en fortsatt forskarutbildning.
Med den erfarenhet programmet ger kommer den studerande att kunna arbeta i en rad olika positioner efter utbildningen. I näringslivet är den studerande förberedd för att arbeta som exempelvis projektledare för systemutveckling, systemanalytiker, systemutvecklare, eller inom service, support, underhåll och kundservice.
6.4Studieuppehåll
Den studerande som fått studieuppehåll beviljat har rätt att återuppta studierna så snart som möjligt med hänsyn till tillgängliga resurser och övriga förhållanden på utbildningsprogrammet. Ansökan om studieuppehåll görs skriftligt till Ingenjörshögskolan i Jönköping. Den som har studieuppehåll ska meddela Ingenjörshögskolan om sina planer för kommande studietermin. Studieuppehåll beviljas för viss tid antingen på grund av tvingande skäl (sjukdom, militärtjänst, graviditet, omvårdnadsansvar etc.) eller på grund av särskilda skäl.
6.5Påbyggnadsutbildning
Magisterutbildningen ger behörighet att söka till forsatt forskarutbildning som leder till teknologie licentiat-/doktorexamen.
6.6Ytterligare information
Denna utbildningsplan grundar sig på bestämmelser för den grundläggande högskoleutbildningen vid Högskolan i Jönköping.

För ytterligare information:
Ingenjörshögskolan i Jönköping AB
Box 1026
551 11 Jönköping
Tel. 036-15 77 00
Fax. 036-10 05 98
Webbplats: http://www.ing.hj.se




Utdrag ur högskolelagen, 1 kap, 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.