Välj startår | ||||
---|---|---|---|---|
1999 | ||||
2000 | ||||
2001 | ||||
2002 | ||||
2003 | ||||
2004 | ||||
2005 | ||||
2006 | ||||
Utbildningsplan: MF03 |
1 | Utbildningsmål | |||
1.1 | Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
1.1.1 | Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha - goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, - förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem, - förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer, - förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang, - kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och - kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå. * Se "Ytterligare information" punkt 6.6 | ||||
1.1.2 | Programspecifikt mål | |||
1.2 | Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
2 | Utbildningsupplägg/profil | |||
2.1 | Programbeskrivning | |||
Allt fler inser vikten av produktutveckling och design som konkurrensmedel. Utbildningen innefattar hela processen - från identifierat marknadsbehov och idé till innovation och produktframtagning. Tyngdpunkten i utbildningen ligger på utformning och konstruktion av tekniska komponenter och produkter med hänsyn till kundkrav, ergonomi, användning, producerbarhet och miljöpåverkan under livstiden. Exempel på produkter där komplexa komponenter ingår är fordon, elektronikutrustningar, hushållsapparater, medicinsk utrustning samt sport- och fritidsartiklar. Utbildningen ger ökad kunskap användningen av datorhjälpmedel som möjliggör ett parallellt arbetssätt i hela produktutvecklingskedjan. Till hjälp används avancerade datorverktyg i design och konstruktion för att ta fram både virtuella och verkliga prototyper. Utvecklingstiderna blir allt kortare och komponentens design, användbarhet, hållbarhet, funktion, säkerhet, producerbarhet och återanvändbarhet kan studeras och utprovas på ett tidigt stadium i utvecklingsprocessen. En viktig del i utvecklingsarbetet av komponenter och produkter är analys av funktion och prestanda, materialval och tillverkningsmetoder samt dess inbyggnad i och anpassning till tekniska system. Användningen av datorbaserade verktyg ökar för konstruktionsprocessens integration och effektivisering. Några av kurserna innehåller projektarbeten. Studenterna får i mindre grupper analysera och föreslå en lösning på något problem som hämtas direkt från näringslivet. Gästföreläsare från näringslivet deltar också. Utbildningen avslutas med ett examensarbete där forsknings- och utvecklingsarbete bedrivs inom industrin och högskolan. Vi har också utbyte med ett antal utländska universitet och högskolor och examensarbetet kan förläggas till något av dessa. Genusperspektiv beaktas i utbildningen. | ||||
2.2 | Studieformer | |||
Undervisningen kan bestå av föreläsningar, lektioner, övningar, laborationer och projekt. Någon eller några kurser kan, beroende på studentutbyte med utländska universitet, ges på engelska. | ||||
2.3 | Examination och betyg | |||
Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Examination och betygssättning framgår av respektive kursplan. Extra examinationstillfällen ges enligt fastställd tidplan. | ||||
Kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
År 1 | ||||
TKCB03 | Konceptkonstruktion | 5 | B | Maskinteknik |
TMKC00 | Material för lätta konstruktioner | 5 | C | Materialteknik |
TSPC03 | Strategisk produktutveckling | 5 | C | Maskinteknik |
TMAA00:1 | Matematisk analys i flera variabler | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
År 2 | ||||
TEXD00 | Examensarbete | 20 | D | Övriga ämnen |
Valbara kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
År 1 | ||||
TDEB00 | Designkunskap | 5 | B | Maskinteknik |
TMFB00 | Marknadsföring | 5 | B | Företagsekonomi |
TCSB01 | CAD/Solidmodellering med CAM | 5 | B | Materialvetenskap |
TDEC03 | Designkunskap 2 | 5 | C | Maskinteknik |
TVDD03 | Virtuell Dynamisk Simulering | 5 | D | Maskinteknik |
TCYC03 | CAD med ytmodellering | 5 | C | Maskinteknik |
TDFD03 | Dimensioneringsteknik med FEM | 5 | D | Maskinteknik |
TMSD03 | Matematisk modellering och simulering | 5 | D | Maskinteknik |
TPEC03 | Produktergonomi | 5 | C | Maskinteknik |
4 | Examen och Examenskrav | |||
4.1 | Examen | |||
Teknologie magisterexamen med huvudämnet Maskinteknik och inriktningen Produktutveckling och design. Degree of Master of Science (with a major in Mechanical Engineering), specialisation Product Development and Design. För en generell magisterexamen fordras fullgjorda kurser om minst 160 poäng, varav minst 80 poäng inom huvudämnet, här maskinteknik. I huvudämnet krävs fördjupade studier med minst 20 poäng på vardera A, B, C och D-nivå. Vidare ska minst 20 poäng utgöras av examensarbete i huvudämnet. För att erhålla magisterexamen i Maskinteknik med den speciella inriktningen Produktutveckling och design fordras dock att de kurser som ingår i denna utbildningsplan omfattande totalt 60 poäng fullgjorts med godkänt resultat. | ||||
5 | Behörighetsskrav och urvalsregler | |||
5.1 | Behörighetskrav | |||
Högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik eller Teknologie Kandidatexamen med huvudämnet Maskinteknik omfattande minst 120p och med lägst 60 poäng i huvudämnet och 10 poäng matematik, alternativt civilingenjörsexamen med motsvarande inriktning. Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurser i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen. | ||||
5.2 | Urvalsregler | |||
Grupp 1: Examen om minst 120 poäng. Rangordning sker efter medelbetyg från examen. Grupp 2: 100 - 119 poäng. Rangordning sker efter antalet avklarade poäng. | ||||
6 | Övrig information | |||
6.1 | Examensarbete | |||
I utbildningen ingår ett examensarbete (20 p) där den studerande, enskilt eller självständigt i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen ska tillämpas. Utbildningen är forskningsförberedande och arbetet är av forskningskaraktär och kan vara förberedande till forskarstudier. Examensarbetet görs företrädesvis på eller i nära samarbete med ett företag/organisation under utbildningens sista termin. Examensarbetet kan också göras utomlands på ett företag/organisation eller vid ett utländskt universitet. | ||||
6.2 | Arbetsområden efter examen | |||
Utbildningen syftar till att ge en plattform för att kunna arbeta inom produktutvecklande företag och som behöver modern produktutveckling med effektiva utvecklingsverktyg. Utveckling av produkter där hela kedjan från design, material, produktionsteknik och återanvändbarhet är sammankopplad. Forskning och forskarutbildning inom t ex konstruktionsteknik, material och materialprocesser samt simulering vid produktframtagning. I arbetet som ingenjör inom produktutveckling medverkar man i framtagningen av nya produkter och system för kunder på en internationell marknad i ett ekologiskt uthålligt samhälle. Utbildningen leder bland annat till arbete som produktutvecklare hos tillverkande företag och leverantörer, som utvecklar och tillverkar komponenter, samt till arbete hos konsultföretag. | ||||
6.3 | Ytterligare information | |||
Utbildningschef: Jörgen Birgersson, tel. 036-15 76 80, e-post: jorgen.birgersson@ing.hj.se Programansvarig: Patrik Cannmo, tel. 036-15 74 01, fax 036-16 65 60, e-post: patrik.cannmo@ing.hj.se Studievägledare: John Ahlnér, tel. 036- 15 76 66, telefontid måndag - torsdag kl 08.30 - 09.30, torsdagar även kl 17-18 på tel. 0708-15 76 66, e-post john.ahlner@ing.hj.se Studievägledare: Annika Edlund, tel. 036-15 75 98, tisdag, onsdag och torsdag, e-post annika.edlund@ing.hj.se Expedition Tel. 036-15 77 00 (vx), fax 036-100598 Webb http://www.ing.hj.se |