Utbildningsplan MBA06

Välj startår
2006
Utbildningsplan: MBA06
1Utbildningsmål
1.1Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
1.1.1Generella mål för teknologie magisterexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
De allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen* skall uppnås. Därutöver skall studenten ha

- goda kunskaper, förståelse och problemlösningsförmåga som innebär betydande fördjupning av tidigare högskolestudier samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- förmåga att integrera kunskap, hantera komplexitet, självständigt formulera nya frågor och medverka till att skapa ny kunskap och utveckling samt att lösa mer avancerade problem,
- förmåga att tillämpa sin kunskap, förståelse och problemlösningsförmåga i nya eller obekanta miljöer,
- förmåga att inom sitt område använda och förmedla sitt kunnande samt delta i ett fritt meningsutbyte också i internationella sammanhang,
- kunskap och färdighet för yrkesverksamhet baserad på vetenskaplig grund eller beprövad erfarenhet, och
- kunskap och färdighet för fortsatta studier på forskarnivå.

* Se "Ytterligare information" punkt 6.6
1.1.2Programspecifikt mål
Efter genomgången utbildning skall studenten ha god teoretisk kunskap i komplexa byggnadstekniska frågor samt bred kunskap i praktisk hantering av dessa med användande av moderna digitala verktyg. Studenten skall vidare ges breddade ingenjörsmässiga egenskaper för framtida yrkesverksamhet främst inom byggnadsteknisk projektering.

Detta innebär att studenten skall ha:
fördjupad kunskap i
- gestaltning av byggnader
- byggnaders tekniska uppbyggnad
- byggnaders projektering med digitala verktyg
- presentation och visualisering av projekt med digitala verktyg
1.2Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping
2Utbildningsupplägg/profil
2.1Programbeskrivning
"Byggnadsutformning och arkitektur" är byggprogrammet som ska ge kunskap i avancerad utformning av byggnader samt de moderna verktygen till detta.
Utformningen av komplexa byggnader med avancerade konstruktiva och tekniska system kräver arkitektonisk och teknisk kunskap och möjlighet att kommunicera och förstå denna.

Programmets uppläggning innebär en viktig integration mellan ämnesområden. Det tar upp samspelet mellan gestaltning, ingenjörstekniska kunskaper och ett kontinueligt utforskande av innovativa idéer. Det utgår från komplexa byggnader ur arkitektonisk och teknisk synpunkt. Genomgående i utbildningen studeras behovet av att kunna kommunicera med varandra i bilder och dokument på bästa möjliga sätt. Utgående från byggprocessens olika skeden studeras hur digitala modeller av byggnader utvecklas och används vid visuallisering av idéer, vid åskådlig redovisning av detaljer i projekt, liksom vid beskrivning av projekt med animationer och virtual reality.

Fysiska modeller av former och arkitektur studeras. Deras möjligheter att överföras till digital form analyseras och konkretiseras.

Skolan har goda internationella kontakter vilket ger utbyte med utländska högskolor. En eller flera studieresor ingår i utbildningen.

Programmet utgår från efterliknande av en verklighetsnära projekteringssituation. Det förmedlar teoretiska, tekniska, yrkesmässiga och kreativa kunskaper. Tillsammans med mycket god kännedom om avancerade verktyg inom branschen ger det möjlighet till många yrkesroller t.ex. visualisering av projekt i tidiga skeden på ett arkitektkontor, hantering av digitala system och modeller på ett entreprenadföretag eller som projektledare.


Genusperspektiv beaktas i utbildningen så att pedagogik och innehåll passar båda könen.
2.2Studieformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och projekt. Obligatorisk studieresa (-or) ingår. Någon eller några kurser kan, beroende av studentutbyte med utländska universitet, ges på engelska.

Arbetet bedrivs i egna stdioutrymmen, där studenten har tillgång till en individuell arbetsplats. För optimalt genomförande av studierna ges möjlighet att tillgå bärbar dator.
2.3Examination och betyg
Under varje läsperiod (ca 10 veckor) läses normalt två 5-poängskurser parallellt. Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Exempel på examinationsformer är skriftlig tentamen eller projektredovisning. Kontinuerlig examination kan också ske. Förutom godkända tentamina krävs också genomförda och redovisade övriga kursmoment såsom laborationer, övningsuppgifter, seminarier och grupparbeten. Hur respektive kurs examineras framgår av kursplanen.

I de enskilda kurserna ges normalt betygen: Underkänd och Godkänd.

För projektuppgifter gäller redovisning och inlämning enligt lämnad projektinformation. Möjlighet ges till komplettering enligt fastställd instruktion för examination av projekt.
Kurser
KurskodKursnamnPoängNivåÄmne
År 1
TVKZ06Visualisering och kommunikation10CByggnadsteknik
TATZ06Arkitektur och tekniska system10CByggnadsteknik
TDPZ06Digital projekteringsmetodik10CByggnadsteknik
TEXZ02Examensarbete10CÖvriga ämnen
4Examen och Examenskrav
4.1Examen
Magisterexamen med ämnesbredd i Byggnadsutformning och Arkitektur.
Degree of Master in Building Projects and Architectural Technology.

För en generell magisterexamen med ämnesbredd fordras fullgjorda kurser om minst 40 poäng med viss inriktning av den som avlagt examen om minst 120 poäng eller motsvarande utländsk examen.
Studeranden skall ha fullgjort ett självständigt arbete, examensarbete, om minst 10 poäng inom ramen för kursfordringarna.
5Behörighetsskrav och urvalsregler
5.1Behörighetskrav
Behörig att söka: Examen om minst 120 poäng inom ämnesområdet byggnadsteknik eller motsvarande utländsk utbildning.

Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurs i mån av plats och respektive behörighetskrav framgår av kursplanen.

Saknas formell behörighet, kan Ingenjörshögskolan pröva den reella kompetensen hos den sökande om denne anser sig ha inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt. Syftet är att bedöma den samlade kompetensen och om den sökande har möjlighet att klara vald utbildning. Reell kompetens kan handla om kunskaper och erfarenheter från arbetsliv, längre utlandsvistelse eller annan kursverksamhet.
5.2Urvalsregler
Grupp 1: Examen om minst 120 poäng. Rangordning sker efter medelbetyg från examen.
Grupp 2: 100 - 119 poäng. Rangordning sker efter antalet avklarade poäng.
6Övrig information
6.1Examensarbete
I utbildningen ingår ett 10 poängs examensarbete där den studerande enskilt eller självständigt i grupp, ska behandla och redovisa en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen skall tillämpas. Examensarbetet görs företrädesvis på, eller i nära samarbete med, ett företag/organisation under utbildningens sista termin.
6.2Utlandsstudier
Ingenjörshögskolan har ett 50-tal partneruniversitet i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien och deltar i utbytesprogram som Sokrates, Nordplus, Tempus och Linnaeus-Palme. Det finns möjlighetet att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen efter samråd med programansvarig.
6.3Arbetsområden efter examen
Examen ger möjlighet till olika yrkesroller med anknytning till arkitektur och teknik inom ett brett fält av byggbranschens olika områden t.ex. konsult, entreprenad, fastigheter och myndigheter, och med speciellt fokus på byggnadsutformning.
6.4Studieuppehåll
Den studerande som fått studieuppehåll beviljat har rätt att återuppta studierna så snart som möjligt med hänsyn till tillgängliga resurser och övriga förhållanden på utbildningsprogrammet. Ansökan om studieuppehåll görs skriftligt till Ingenjörshögskolan i Jönköping. Den som har studieuppehåll ska meddela Ingenjörshögskolan om sina planer för kommande studietermin. Studieuppehåll beviljas för viss tid antingen på grund av tvingande skäl (sjukdom, militärtjänst, graviditet, omvårdnadsansvar etc.) eller på grund av särskilda skäl.
6.5Ytterligare information
Denna utbildningsplan grundar sig på bestämmelser för den grundläggande högskoleutbildningen vid Högskolan i Jönköping.

För ytterligare information:
Ingenjörshögskolan i Jönköping AB
Box 1026
551 11 Jönköping
Tel. 036-10 10 00
Fax. 036-10 05 98
Webbplats: http://www.ing.hj.se




Utdrag ur högskolelagen, 1 kap, 9 §
Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.