Välj startår | ||||
---|---|---|---|---|
2004 | ||||
2005 | ||||
2006 | ||||
Utbildningsplan: KM05 |
1 | Utbildningsmål | |||
1.1 | Mål för högskoleingenjörsutbildningen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
1.1.1 | ||||
För att erhålla högskoleingenjörsexamen skall studenten: - ha goda kunskaper och förtrogenhet med tillämpad teknik för att kunna verka inom det valda teknikområdet. - ha utvecklat ett ingenjörs- och entreprenörsmässigt arbets- och förhållningssätt till förelagda arbetsuppgifter samt självständigt, enskilt eller i grupp, kunna ta initiativ och ansvar för att lösa dessa. Initiativ, helhetssyn och ansvar skall baseras på en medvetenhet om ställda krav rörande kvalitet, tid och affärsmässighet. - genom studier inom matematik/naturvetenskap ha tillägnat sig sådana kunskaper och naturvetenskaplig bildning att hon/han framgångsrikt kan verka inom det valda teknikområdet. - kunna delta i arbetsgrupper och i projektgrupper som enskild medlem eller som grupp-/projektledare. - ha kunskaper om etik och miljöfrågor, kvalitetsstyrning, arbetsorganisation och ekonomistyrning för att kunna delta i ett företags löpande arbete. - besitta goda kunskaper om aktuella datorverktyg inom det valda teknikområdet. - ha god förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska. - ha god beredskap för att verka i en internationell miljö. Ovanstående mål grundar sig på målen i högskolelagen, 1 kap, 9 § och högskoleförordningen, bilaga 2, pkt 15. Se "Ytterligare information" punkt 6.7. | ||||
1.1.2 | Programspecifikt mål | |||
Studenten skall efter genomgången utbildning ha grundläggande kunskaper i kemi, biologi och miljö för direkt arbete inom branschen eller för fortsatta studier i Sverige eller utomlands. Studenten skall vara väl förtrogen med kemiska och molekylärbiologiska analysmetoder som verktyg i modernt miljö-arbete, samt självständigt kunna utföra miljöutredningar och laboratorieanalyser åt myndigheter och företag. Detta medför att studenten under utbildningen utöver de generella målen skall tillägna sig: - grundläggande kunskaper i allmän, fysikalisk, organisk och analytisk kemi, miljökemi och cell- och mikrobiologi. - tillräckliga kunskaper i matematik för att kunna förvärva fördjupade kunskaper inom ovanstående områden. - fördjupade kunskaper i bioteknikområdet genom fortsättningskurser i molekylärbiologi och biokemi, alternativt inom kemiteknikområdet genom analytisk och organisk kemi. - bred och övergripande kunskap om hållbar samhällsplanering, miljöledning och miljötoxikologi. | ||||
1.2 | Mål för teknologie kandidatexamen vid Ingenjörshögskolan i Jönköping | |||
1.2.1 | Generella mål för teknologie kandidatexamen inom vald inriktning | |||
Teknologie kandidatexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 120 poäng. I huvudämnet krävs fördjupade studier på 60-poängsnivån med godkänt resultat. För att erhålla teknologie kandidatexamen skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 10 poäng. Detta skall ingå i huvudämnet. (I övrigt se mål 1.1) | ||||
1.2.2 | B 3.1 | |||
I de lokala föreskrifterna vid Högskolan i Jönköping framgår att minst 10 poäng matematik krävs för att erhålla en teknologie kandidatexamen. | ||||
2 | Utbildningsupplägg/profil | |||
2.1 | Programbeskrivning | |||
Programmet Miljökemi och bioteknik är en grundutbildning för yrkesverksamhet inom miljöteknik, miljökemi, kemisk analys eller bioteknik. Utbildningens första del består av grundläggande kurser inom kemi, cellbiologi och miljö varefter det finns möjlighet att antingen fördjupa sig i något av dessa ämnen specifikt eller fortsätta kombinera dessa tre ämnen för en bredare utbildning. Många av miljökurserna innefattar mindre projekt och exempel på modernt miljöarbete inom miljölagstiftning, miljöutredningar och miljöledningssystem. Bioteknik är ett snabbt växande område och används bland annat alltmer i olika miljöåtgärdsprogram. Det ingår därför som en viktig del i utbildningen vid sidan av miljö- och kemiämnena. Inriktningen bioteknik innebär studier, såväl teoretiska som praktiska, om cellers funktion, naturliga kretslopp och den nya gentekniken. Fördjupningskurserna inom kemiområdet är framför allt inriktade mot analytisk kemi där man finner en stark miljökoppling genom olika mark-, luft och vattenanalyser. Utbildningen präglas av ett internationellt synsätt och en del av studietiden kan förläggas till utländsk högskola eller universitet. Genusperspektiv beaktas i utbildningen så att pedagogik och innehåll passar båda könen. | ||||
2.2 | Ingenjörsmetodik/fadderföretag | |||
En viktig del av utbildningen utgör kursen "Ingenjörsmetodik". Den består av olika delmoment som genomförs kontinuerligt under årskurs 1 och 2. Momenten kan vara fristående eller integreras med genomförandet av andra kurser. Målet med dessa speciella kurser är att studenten skall få inblick i och förståelse för ingenjörens arbetsområde samt tillägna sig viktiga verktyg för sin framtida yrkesroll. Fadderföretagsverksamheten som utgör en del av "Ingenjörsmetodiken" innebär att studenten tilldelas eller söker ett fadderföretag. Genom kontakterna med fadderföretaget får studenten en inblick i hur teori och praktik hänger ihop och möjligheter att i företagsanknutna projekt reflektera över det teoretiska utbildningsinnehållet utifrån ett verkligt helhetsperspektiv. Fadderföretagsverksamheten pågår under årskurs 1 och 2. Fadderföretaget kan också vara en part vid examensarbetet i årskurs 3. | ||||
2.3 | Studieformer | |||
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, övningar och obligatoriska laborationer. Någon eller några kurser kan, beroende på studentutbyte med utländska universitet, ges på engelska. | ||||
2.4 | Examination och betyg | |||
Under varje läsperiod (ca 10 veckor) läses normalt två 5-poängskurser parallellt. Examination anordnas i varje kurs eller delkurs. Exempel på examinationsformer är skriftlig tentamen eller projektredovisning. Kontinuerlig examination kan också ske. Förutom godkända tentamina krävs också genomförda och redovisade övriga kursmoment såsom laborationer, övningsuppgifter, seminarier och grupparbeten. Hur respektive kurs examineras framgår av kursplanen. I de enskilda kurserna ges normalt betygen: Underkänd, Godkänd (3), Icke utan berömd godkänd (4) och Med beröm godkänd (5). Tentamenstillfällen ges enligt fastställd tidplan under året. Omtentamenstillfällen anordnas för studenter som fått underkänt. Under vissa förutsättningar finns det även möjlighet att tentera om en redan godkänd kurs för högre betyg, s k plussning. | ||||
Högskoleingenjör | ||||
Obligatoriska kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
År 1 | ||||
TALA00 | Allmän kemi | 5 | A | Kemiteknik |
TNVA04:1 | Naturvetenskap 1 | 5 | A | Teknik |
TFYA10:1 | Fysikalisk kemi | 5 | A | Kemiteknik |
TN2A04:1 | Naturvetenskap 2 | 5 | A | Teknik |
TCGA00:1 | Cellbiologi | 5 | A | Kemiteknik |
TN3A04 | Naturvetenskap 3 | 5 | A | Teknik |
TIMA05 | Ingenjörsmetodik 1 | 2,5 | A | Teknik |
TMÖA00:1 | Miljöteknik | 2,5 | A | Miljöteknik |
TORA10 | Organisk kemi 1 | 5 | A | Kemiteknik |
År 2 | ||||
TIMA06 | Ingenjörsmetodik 2 | 2,5 | A | Teknik |
TMMA06 | Miljömanagement | 5 | A | Kemiteknik |
TTKB06 | Teknisk kemi | 2,5 | B | Kemiteknik |
TBKB00 | Biokemi 1 | 5 | B | Kemiteknik |
TMKB02 | Miljökemi | 5 | B | Kemiteknik |
TAKB10:1 | Analytisk kemi 1 | 5 | B | Kemiteknik |
TLAA04 | Linjär algebra | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
TMAA04:1 | Matematisk analys | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
TTOB06 | Toxikologi med kemiska hälsorisker | 5 | B | Kemiteknik |
År 3 | ||||
TMÄA17 | Mätteknik | 7,5hp | Fysik | |
TMBA17 | Mikrobiologi | 7,5hp | Kemiteknik | |
TEXC17 | Examensarbete | 15hp | Övriga ämnen | |
TAKC17 | Analytisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TMBC17 | Molekylärbiologi | 7,5hp | Kemiteknik | |
År 4 | ||||
TEEA10:1 | Industriell ekonomi och entreprenörskap | 5 | A | Företagsekonomi |
TEEA17 | Industriell ekonomi och entreprenörskap | 7,5hp | Företagsekonomi | |
TOFA17 | Organisation, ledning och förändring | 7,5hp | Ind. org. och ekonomi | |
Naturvetenskap 1 och 2 (HI) | ||||
Du som läst Ma C läser Naturvetenskap 1och 2 utöver de 120 poäng som krävs för att erhålla högskoleingenjörsexamen. Du som läst Ma D, Fy A och Ke A kan ersätta Naturvetenskap 1och 2 med andra kurser inom programmet. | ||||
Valbara kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Ämne |
År 3 | ||||
TFÖC17 | Förorenad mark | 7,5hp | Byggnadsteknik | |
TÖPB17 | Miljöprojekt | 7,5hp | Kemiteknik | |
TARA17 | Affärsredovisning | 7,5hp | Företagsekonomi | |
TENA17 | Teknisk engelska | 7,5hp | Engelska | |
TFUD27 | Forsknings- och utredningsmetodik | 7,5hp | Övriga ämnen | |
TFYC17 | Fysikalisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TOJB17 | Oorganisk kemi och jämviktslära | 7,5hp | Kemiteknik | |
TTYA17 | Tyska | 7,5hp | Tyska | |
TBKC17 | Biokemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TKIA17 | Kalkylering och internredovisning | 7,5hp | Företagsekonomi | |
TORC17 | Organisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
Teknologie kandidat | ||||
Exempel på ämneskurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Teknikområde |
År 1 | ||||
TALA00 | Allmän kemi | 5 | A | Kemiteknik |
TNVA04:1 | Naturvetenskap 1 | 5 | A | Teknik |
TFYA10:1 | Fysikalisk kemi | 5 | A | Kemiteknik |
TN2A04:1 | Naturvetenskap 2 | 5 | A | Teknik |
TCGA00:1 | Cellbiologi | 5 | A | Kemiteknik |
TN3A04 | Naturvetenskap 3 | 5 | A | Teknik |
TORA10 | Organisk kemi 1 | 5 | A | Kemiteknik |
År 2 | ||||
TMMA06 | Miljömanagement | 5 | A | Kemiteknik |
TTKB06 | Teknisk kemi | 2,5 | B | Kemiteknik |
TBKB00 | Biokemi 1 | 5 | B | Kemiteknik |
TMKB02 | Miljökemi | 5 | B | Kemiteknik |
TAKB10:1 | Analytisk kemi 1 | 5 | B | Kemiteknik |
TLAA04 | Linjär algebra | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
TMAA04:1 | Matematisk analys | 5 | A | Matematik/Tillämpad matematik |
TTOB06 | Toxikologi med kemiska hälsorisker | 5 | B | Kemiteknik |
År 3 | ||||
TMÄA17 | Mätteknik | 7,5hp | Fysik | |
TMBA17 | Mikrobiologi | 7,5hp | Kemiteknik | |
TEXC17 | Examensarbete | 15hp | Övriga ämnen | |
TAKC17 | Analytisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TMBC17 | Molekylärbiologi | 7,5hp | Kemiteknik | |
År 4 | ||||
TEEA17 | Industriell ekonomi och entreprenörskap | 7,5hp | Företagsekonomi | |
Naturvetenskap 1 och 2 (TK) | ||||
Du som läst Ma C läser Naturvetenskap 1och 2 utöver de 120 poäng som krävs för att erhålla Teknologie kandidatexamen. Du som läst Ma D, Fy A och Ke A kan ersätta Naturvetenskap 1 och 2 med andra kurser inom programmet. | ||||
Exempel på valbara kurser | ||||
Kurskod | Kursnamn | Poäng | Nivå | Teknikområde |
År 3 | ||||
TFÖC17 | Förorenad mark | 7,5hp | Byggnadsteknik | |
TÖPB17 | Miljöprojekt | 7,5hp | Kemiteknik | |
TARA17 | Affärsredovisning | 7,5hp | Företagsekonomi | |
TENA17 | Teknisk engelska | 7,5hp | Engelska | |
TFUD27 | Forsknings- och utredningsmetodik | 7,5hp | Övriga ämnen | |
TFYC17 | Fysikalisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TOJB17 | Oorganisk kemi och jämviktslära | 7,5hp | Kemiteknik | |
TTYA17 | Tyska | 7,5hp | Tyska | |
TBKC17 | Biokemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
TKIA17 | Kalkylering och internredovisning | 7,5hp | Företagsekonomi | |
TORC17 | Organisk kemi 2 | 7,5hp | Kemiteknik | |
4 | Examen och Examenskrav | |||
4.1 | Examen | |||
Högskoleingenjör inom teknikområdet Kemiteknik med inriktning Miljökemi och Bioteknik. Teknologie kandidatexamen i Kemiteknik med inriktning Miljökemi och Bioteknik. Degree of Bachelor of Science in Chemical Engineering with a specialisation in Environmental Chemistry with Biotechnology and possibility to get a Degree of Bachelor of Science (with a major in Chemical Engineering) specialisation in Environmental Chemistry with Biotechnology. För en kandidatexamen fordras minst 120 poäng, varav minst 60 poäng inom karaktärsämnet Kemiteknik med 20 poäng på A-nivå, 20 poäng på B-nivå och 20 poäng på C-nivå där 10 poäng ska utgöras av examensarbete, samt 10 poäng matematik. För att erhålla högskoleingenjörs-/teknologie kandidatexamen med vald inriktning skall de obligatoriska kurserna samt valbara kurser vara avslutade och godkända. | ||||
5 | Behörighetsskrav och urvalsregler | |||
5.1 | Behörighetskrav | |||
Grundläggande behörighet samt särskild behörighet (lägst betyget Godkänd/3 i : Svenska, SvB/Sv B2 3 åk HSENT, Etapp 3 Engelska, EnB 3 åk HSEN el 2 åk Hhe, Etapp 3 Matematik, MaC 3 åk SENT el 2 åk Te, Etapp 3 Saknas formell behörighet, kan Ingenjörshögskolan pröva den reella kompetensen hos den sökande om denne anser sig ha inhämtat motsvarande kunskaper på annat sätt. Syftet är att bedöma den samlade kompetensen och om den sökande har möjlighet att klara vald utbildning. Reell kompetens kan handla om kunskaper och erfarenheter från arbetsliv, längre utlandsvistelse eller annan kursverksamhet. Kurs ingående i programmet kan läsas som fristående kurs i mån av plats. Respektive behörighetskrav framgår av kursplanen. | ||||
5.2 | Urvalsregler | |||
Betygsurval (B) och provurval från högskoleprovet (P) med fördelningen: B/P (%) 65/35. | ||||
6 | Övrig information | |||
6.1 | Examensarbete | |||
I utbildningen ingår ett 10 poängs examensarbete där den studerande, enskilt eller i grupp, behandlar och redovisar en arbetsuppgift, där den samlade kunskapen från utbildningen tillämpas. Examensarbetet görs normalt under utbildningens sista termin och företrädesvis på eller i nära samarbete med ett företag/organisation. Alternativt kan examensarbetet göras vid ett utländskt universitet, eventuellt i samarbete med det lokala näringslivet i landet. | ||||
6.2 | Utlandsstudier | |||
Ingenjörshögskolan har ett 50-tal partneruniversitet i Europa, Nord- och Sydamerika, Asien och Australien och deltar i utbytesprogram som Sokrates, Nordplus, Tempus och Linnaeus-Palme. Det finns möjligheter att tillbringa en del av studietiden utomlands och tillgodoräkna utlandsstudierna i examen efter samråd med programansvarig. | ||||
6.3 | Frivillig praktik | |||
Genomförd frivillig praktik på minst 8 veckor registreras och förs in på examensbeviset, men är inte poänggivande. Varje praktikperiod bör omfatta minst 4 veckor. Minst 4 av veckorna ska göras inom utbildningens ämnesområde. Normalt brukar praktiken genomföras under sommaruppehållen. Arbete efter gymnasiestudier kan räknas som praktik. | ||||
6.4 | Arbetsområden efter examen | |||
Utbildningen öppnar mot en vid sektor av arbetsmarknaden med anknytning till kemi, miljö och bioteknik beroende på ditt val av kurser i examen. Här följer några exempel på verksamhetsområden: - industrisektorn; exempelvis kemisk, livsmedels-, läkemedels-, plast och gummi- eller ytbehandlingsindustri för arbete med metodutveckling eller metod- och produktkontroll - hos företag för kemisk analys för arbete med analyser och metodutveckling - arbete med marknadsföring eller försäljning av kemiska eller kemisk-tekniska produkter eller metoder och instrument inom kemisektorn - arbete med kemikaliehantering och miljöstyrsystem i företag - arbete med miljöfrågor, tillstånd, kontroll och utredningar hos länsstyrelser, kommuner och konsultföretag - i livsmedels- och läkemedelssektorn, mot prodution, kvalitet- och miljöfrågor samt marknadsföring - företag och förvaltningar för arbete med vattenbehandling, avfalls- och saneringsfrågor | ||||
6.5 | Studieuppehåll | |||
6.6 | Påbyggnadsutbildning | |||
Utbildningen kan ge behörighet till följande påbyggnadsutbildning vid Ingenjörshögskolan i Jönköping : Magisterutbildning med ämnesbredd: Projektledning - tekniska projekt 40p. I samarbete med Internationella Handelshögskolan ges Industriell Ekonomi 121-160/180 poäng för högskoleingenjörer vilket även ger en kandidat/magisterexamen i Industriell Ekonomi. | ||||
6.7 | Ytterligare information | |||
Denna utbildningsplan grundar sig på bestämmelser för den grundläggande högskoleutbildningen vid Högskolan i Jönköping. För ytterligare information: Ingenjörshögskolan i Jönköping AB Box 1026 551 11 Jönköping Tel. 036-15 77 00 Fax. 036-10 05 98 Webbplats: http://www.ing.hj.se Utdrag ur högskolelagen, 1 kap, 9 § Den grundläggande högskoleutbildningen skall ge studenterna - förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, - förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, samt - beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att - söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå, - följa kunskapsutvecklingen, och - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området. Utdrag ur högskoleförordningen, bilaga 2, pkt 15. Omfattning Högskoleingenjörsexamen uppnås efter fullgjorda kursfordringar om sammanlagt minst 80 poäng. Mål (utöver de allmänna målen i 1 kap. 9 § högskolelagen) För att få högskoleingenjörsexamen skall studenten ha -tillägnat sig kunskaper i matematik och naturvetenskapliga ämnen i en sådan omfattning som fordras för att förstå och kunna tillämpa de matematiska och naturvetenskapliga grunderna för det valda teknikområdet, -förvärvat kunskaper om och färdigheter i att handha produkter, processer och arbetsmiljö med hänsyn till människors förutsättningar och behov och till samhällets mål avseende sociala förhållanden, resurshushållning, miljö och ekonomi, -förvärvat kunskapsmässiga förutsättningar att, efter något års yrkesverksamhet inom sitt område, kunna medverka i utveckling av och svara för utnyttjande av känd teknik i produktion och konstruktion. |