| |||||
| Computer Graphic Media Technology | |||||
| Nivå: | C | ||||
| Ämneskod: | DTA | ||||
| Utbildningsomr: | TE | ||||
|
MÅL | |||||
| Att ge kunskaper och förståelse i tekniken att skapa konstjorda bilder och bildsekvenser med hjälp av datorer. Särskild vik lägges vid de matematiska modeller som används inom modern 3D-grafik. | |||||
|
KURSINNEHÅLL | |||||
|
- Datarepresentation i 3D-grafik - Transformationer - Texturer - Belysningsmodeller - Visualisering - Animering och simulering | |||||
|
FÖRKUNSKAPER/BEHÖRIGHET | |||||
| Genomgångna kurser i Linjär Algebra 5p, Mediedatakunskap 5p och Programmering i grafisk miljö eller motsvarande. | |||||
|
UNDERVISNING | |||||
| Föreläsningar, laborationer och projekt. | |||||
|
EXAMINATION | |||||
|
Tentamen 3p Laborationer och projekt 2p | |||||
|
BETYG | |||||
|
Som betyg på tentamen och kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd, 3, 4 och 5. Laborationer betygsätts med Godkänd eller Underkänd. | |||||
| KURSLITTERATUR | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Kurslitteratur | Titel: 3D COMPUTER GRAPHICS Författare: Watt, Alan H Förlag: Liber utbildning ISBN: 0-201-39855-9 | ||||