Kursplan

Strategisk produktledning  5 poäng
TSPC02
Management of technology

Nivå:C
Ämneskod:IGA
Utbildningsomr:TE

MÅL
Kursen skall ge kunskaper om relationer mellan företags strategier samt utveckling och val av teknologier, produkter och produktion. Centralt i kursen är att utveckla deltagarnas förståelse för utvecklingsarbetets centrala betydelse och de krav detta ställer på ledning och organisering inom företaget och mellan företag i ett samverkande nätverk av underleverantörer, kundet etc. Kursen ska även utveckla förståelse för innebörden och konsekvenser av komplexa utvecklingsprojket.

KURSINNEHÅLL
- Teknologi och industriell struktur
- Strategier för val av teknologi för konkurrenskraft
- Partnerskap och strategiska allianser
- Relationer mellan teknologi, organisations-
struktur, processer, företagskultur etc
- Perspektiv på produktutveckling
- Innebörden och konsekvenser av integrerad produktutveckling
- Ledarskapsaspekter av integrerad produktutveckling
- Hantering av komplexa utvecklingsprojekt
- Insikter om metoder för att handera komplexitet, relationer och beroendeför-hållanden (Dependence structure matrix-DSM)

FÖRKUNSKAPER/BEHÖRIGHET
Genomgången kurs i Organisation, ledning och förändring 5p och Projektledning 5p.

UNDERVISNING
Föreläsningar, seminarier och projketarbete

EXAMINATION
Tentamen 3p, Praktikfall 2p

BETYG
Som betyg används betygsgraderna Underkänd, 3, 4 och 5.

KURSLITTERATUR
KurslitteraturKurslitteratur meddelas senare